Post Image Header
Trudna sztuka pisania, czyli język social mediów
Krysia 08 Oct 2018
Powrót do SocialMonster

„Szanowna Redakcjo! Jak poprawnie zapisać słowa Facebook. Czy powinno być Facebooku, czy może lepiej Facebook-u? A co ze słowem fanpage? Powinno być fanpage’a, fanpageowi czy fanpage’e? Jak pisać i jakim językiem się posługiwać w mediach społecznościowych, by nie popełnić gafy?”.

 

Poprawnie jest zawsze dobrze

Każdy, kto moderuje konto na Facebooku, znajduje się czasem w sytuacji, że ma problem z odmianą wyrazów, które związane są z social mediami. Na stronach internetowych poradni językowych regularnie pojawiają się zapytania dotyczące słów takich jak: Facebook, fanpage, post, wiral, webinar itp.
Problemy te stają się tym większe, im bardziej uświadamiamy sobie, że odbiorcy tworzonych przez nas treści w różnym stopniu przywiązują wagę do tego, co zostało napisane. Jakie są reguły językowe, którymi winniśmy posługiwać się w mediach społecznościowych? Odpowiedź może być tylko jedna. Choć social media dają nam niemal nieograniczoną swobodę wypowiadania się, to wypowiedzi te powinny być konstruowane zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny.

Social media rządzą się swoimi prawami

Facebook, Instagram, Snapchat czy inne media społecznościowe służą przede wszystkim do komunikowania się. Ich działanie ma odwzorowywać zwykłą rozmowę - ktoś wrzuci zdjęcie lub film, opatrzy je tekstem, a pod spodem pojawiają się komentarze. Każdy z nich wywołuje reakcję właściciela konta lub innych osób obserwujących. I tak płynie potok słów. Im więcej naturalnych i żywych reakcji, tym większe prawdopodobieństwo, że w treści pojawi się błąd. I choć w przypadku prywatnych rozmów nikogo to nie razi, to w przypadku kont firmowych ma to ogromne znaczenie. Zwłaszcza wówczas, gdy błąd pojawia się już na początku dyskusji i jest widoczny dla każdego. Serce podpowiada - „masz prawo popełniać błędy”, ale zdrowy rozsądek mówi „Twoje wpisy świadczą o Tobie i Twojej firmie”.

Poprawny język i social media - duet doskonały

Język i social media - wbrew pozorom - mają bardzo wiele wspólnego. Chcą przekazywać jak najwięcej przy minimalnej ilości znaków lub treści. W obu przypadkach możemy obserwować ciągłe zmiany, które są wynikiem dostosowywania się do potrzeb użytkowników. Faktem jest jednak, że konta prowadzone za pomocą języka zróżnicowanego, bogatego, przyjaznego czytelnikowi, a jednocześnie prostego i poprawnego, kojarzą się użytkownikom znacznie lepiej. Firma, która zleca prowadzenie social mediów, zakłada, że jeśli administrator konta dba o kulturę języka, równie starannie będzie dbał o całą jego obsługę i przełoży się to na realne zyski. Wyobraźmy sobie, że w poście promującym sprzedaż ubrań pojawi się błąd ortograficzny - odbiorcy tego komunikatu zwrócą większą uwagę na lapsus niż na przekaz płynący z postu. A przecież nie o to nam chodziło!

Droga Czytelniczko/Drogi Czytelniku…

Jeśli chcesz dbać o kulturę języka w social mediach, sprawdź swój tekst przed zamieszczeniem go na stronie. Poniżej checklista, która ułatwi Ci to zadanie. Sprawdź:

  1. Czy Twój język jest dostosowany do użytkowników - innym językiem będziemy pisać dla ucznia liceum, a innym dla pracownika banku.
  2. Czy w Twoim tekście znajdują się słowa utrudniające lekturę, które dobrze byłoby wyjaśnić.
  3. Czy stawiasz przecinki w odpowiednich miejscach - zarówno ich nadmiar, jak i brak może utrudniać czytanie.
  4. Czy w Twoim tekście występują niepotrzebne powtórzenia.
  5. Czy poprawnie zapisałeś daty i nazwy własne.
  6. Czy w twoim tekście występują błędy gramatyczne, na przykład przy odmianie słów obcego pochodzenia.
  7. Czy tekst zawiera wyrażenia żargonowe - słowa charakterystyczne dla zamkniętych grup społecznych.
  8. Czy w Twoim tekście znajdują się zdania wielokrotnie złożone, które utrudniają lekturę.
  9. Czy każde słowo w zdaniu jest naprawdę niezbędne?
  10. Czy wszystkie informacje są niezbędne?

Prowadzenie social mediów nie jest trudną sztuką, ale jeśli chcemy robić to profesjonalnie, zwracajmy uwagę na szczegóły, na przykład na język. Gdy czujemy, że zawiłości współczesnej polszczyzny mogą sprawić nam trudności - zwróćmy się do profesjonalnej agencji social media, która nie tylko poprowadzi konta z pomysłem, ale również zadba o rzeczy tak ważne jak język.

~ Krysia