Post Image Header
Konkurs na facebooku
Magda 08 May 2018
Powrót do SocialMonster

Konkurs na facebooku - przez jednych uważany za jedno z lepszych narzędzi do zwiększenia zaangażowania na fanpage, przez innych omijane szerokim łukiem. Nie nam oceniać, ale jeśli zdecydujesz się na konkurs dla swoich fanów - zrób go dobrze.

 

1. Określ cel, który chcesz osiągnąć ogłaszając konkurs na facebooku

Konkurs na facebooku to niestety miecz obosieczny. Z jednej strony świetne narzędzie marketingowe, z drugiej może popsuć nam grupę docelową na profilu. Dlatego dobrze to przemyśl. Przede wszystkim zastanów się co chcesz takim konkursem osiągnąć. Pozyskać nowych fanów? Przekierowanie na stronę www? Zbudować rozpoznawalność Twojej marki lub nowego produktu? Zyskać nowych klientów? Dobry konkurs powinien być skonstruowany tak by nie przyciągnąć do Twojego fanpage „konkursowiczów”. Oni nie będą Twoimi klientami, dlatego warto rozważyć selekcję, których z nich zaprosimy do polubienia naszej strony.

2. Wybierz odpowiednią formę

Możesz wybierać wśród:

Wybierz taką, która pomoże Ci zrealizować cel z punktu pierwszego. 

3. Zrób go zgodnie z zasadami, regulaminami i prawem

To jeden z najważniejszych punktów, o których musisz pamiętać organizując konkurs na facebooku. Pamiętaj, że zarówno polskie prawo (ustawa o grach hazardowych), jak i regulamin facebooka regulują kwestie konkursów. Zanim ogłosisz konkurs, zapoznaj się z nimi.  Szczególne wątpliwości budzą losowania nagród. Robić czy nie robić? To zależy. Jeśli w jakimkolwiek stopniu o wyniku zdecyduje element losowości, konkurs może zostać uznany za grę o charakterze losowym. W takim przypadku nie możesz przeprowadzić konkursu, chyba że spełnisz wszystkie wymogi określone we wspomnianej ustawie. Nie komplikuj sobie życia i wymyśl proste zadanie konkursowe oraz wybór zwycięzcy oprzyj np. na subiektywnej ocenie jury.

Koniecznie napisz regulamin Twojego konkursu i udostępnij go do wglądu uczestników! 

4. Określ zadanie konkursowe i wybierz nagrodę

Wybierając zadanie konkursowe, które będą musieli wykonać Twoi fani, pamiętaj aby jego poziom trudności był dopasowany do nagrody. Nikt nie zrobi czegoś skomplikowanego i czasochłonnego dla kubeczka i smyczy z logo Twojej firmy. Im trudniejsze zadanie tym mniej osób weźmie w nim udział, ale prawie napewno będą to bardzo zaangażowani (czyli wartościowi) fani (albo zapaleni konkursowicze).  

Nagroda musi być na tyle atrakcyjna, aby wiele osób chciało wziąć udział w Twoim konkursie. Najlepszą nagrodą jest ta, która jest związana z Twoją firmą lub produktem, czyli np. rozszerzenie pakietu, dodatkowe opcje, możliwość testowania czy rabat. Takie nagrody zagwarantują to, że w konkursie wezmą udział Twoi potencjalni klienci, a nie osoby, które z udziału w konkursach uczyniły sobie sposób na życie.

5. Wypromuj, zmierz efekty i wyciągnij wnioski

Nie zapomnij o promocji konkursu - przecież jego głównym celem ma być promocja Ciebie lub Twojej firmy. Nie ograniczaj się też tylko do jednego kanału. Promuj go we wszystkich social mediach, newsletterze, w placówce swojej firmy. 

Przeanalizuj dokładnie, jakie korzyści przyniósł Ci konkurs, ilu fanów przybyło, ilu klientów pozyskałeś? Zmierz to, co jest Ci potrzebne i wyciągnij z tego wnioski. Dzięki temu będziesz wiedział, czy konkurs na facebooku przyniósł wymierne korzyści dla Twojej marki i czy warto robić kolejne w przyszłości. 

Powodzenia!

~ Magda